Nocny Goniec
Niniejsze czasopismo jest pierwszym i zarazem najstarszym aperiodykiem Nerthusa, wydawanym od 2012 (1324) roku. Poza ogólnoinformacyjnym charakterem, który jednocześnie służy za kronikę wydarzeń, poszczególne wydania poruszają także rozmaite tematy przez publicystykę opiniotwórczą. Redaktorem naczelnym jest założyciel Nocturnus Oris Custodia – Materios Dragonius, który współtworzy numery wraz z redaktorami pomocniczymi oraz korektorami. Co więcej, „Nocny Goniec” stawia istotny nacisk na dywersyfikację autorów treści, aby prezentowane artykuły mogły odwzorowywać różne spojrzenia na sprawy. Wszystko to składa się na bezkonkurencyjną pozycję „NG”, utrzymywaną przez lata i umacnianą przez stałą pracę nad poprawą jakości kolejnych wydań.
Nocny Goniec №39
Pod redakcją: R. Midaven, L. Fraber, M. Dragonius03-11-2023 (1335)Nocny Goniec №38 — Walentynki
Pod redakcją: L. Fraber, M. Dragonius14-02-2022 (1334)Nocny Goniec №37 — Halloween
Pod redakcją: L. Fraber, M. Dragonius31-10-2021 (1333)Nocny Goniec №36 — 12-lecie NOC
Pod redakcją: R. Midaven, M. Dragonius09-06-2021 (1333)Nocny Goniec №35
Pod redakcją: R. Midaven, M. Dragonius, D. Noom28-02-2021 (1333)- Pokaż pełną listę numerów Nocnego Gońca
Współpraca
Ponieważ dywersyfikacja spojrzeń oraz poglądów jest dla nas istotna, Nocturnus Oris Custodia nieustannie poszukuje osób chętnych do współpracy – przede wszystkim na polu autorstwa treści, lecz także spraw technicznych. W ten sposób oferujemy wygodną platformę do wyrażania poglądów oraz przekazywania informacji, nie nakładając w zamian żadnych zobowiązań. Przeciwnie, to redakcja obliguje się do pomocy w zamianie myśli na gotowy do wydania tekst. Zgłaszanie treści Szczególnie zależy nam na opisach bieżących wydarzeń, zarówno tych zupełnie spontanicznych, jak również sesji fabularnych. Wszystkie one winny być sporządzane z punktu widzenia postaci lub hipotetycznego obserwatora w pobliżu. W drugim przypadku artykuł podpisywany jest pseudonimem fikcyjnym, a tuż obok rzeczywistym, choć podanym jako informacja poza grą. Dzięki temu nienaruszone pozostają sprawy fabularne, a jednocześnie możliwe staje się swobodne wyrażanie własnej inwencji twórczej. Przygotowane teksty można w dowolnej formie przesyłać tak na skrzynkę w grze (gracz Materios Dragonius), jak również poprzez adres email: noc.nerthus@gmail.com, lub Discord: MD#4224. Współtworzenie całego numeru Co do zasady staramy się włączać w każde wydanie redaktorów niestałych, to jest ochotników chcących pomóc w sfinalizowaniu projektu pojedynczego numeru. Każdy z nich wymaga osoby zajmującej się oceną ogólną, dbaniem o merytoryczną stronę tekstu, układ oraz całościowy odbiór, a także korektora wyłapującego błędy. Wobec tego poszukujemy osób sprawnie posługujących się językiem polskim — nie tylko znających reguły gramatyki, lecz ponadto posiadających „wyczucie” w pracy nad tekstem. Ewentualną chęć pomocy prosimy zgłaszać na podane wcześniej dane kontaktowe.
Wymagania formalne
Nie ma dla nas znaczenia, czy artykuł zostanie przesłany w formie pliku .doc, czy też w treści emaila lub wiadomości na którejkolwiek platformie komunikacyjnej. Treść nie musi także posiadać finalnego formatowania, w zupełności wystarczy np. wyraźne oddzielenie śródtytułów od akapitów. Zajmiemy się dostosowaniem układu tekstu do wymogów redakcyjnych, a wszelkie konieczne poprawki skonsultujemy z autorem — gdyż bez jego wyraźnej zgody, nie publikujemy samodzielnie wprowadzonych korekt. Co więcej, realizujemy także specjalne prośby, np. w sprawie opatrzenia artykułu określoną grafiką. Należy jednak pamiętać, iż „Nocny Goniec” jest czasopismem wydawanym w grze, toteż każdy artykuł musi odwzorowywać stan wiedzy postaci (in-game), a nie gracza (out-of-game). Ogólne zasady tworzenia artykułów Autorzy powinni stosować przejrzysty układ już na etapie planowania treści. Ważne jest, aby zacząć od krótkiej myśli wprowadzającej (lead), będącej nie więcej niż dwoma zdaniami. Winna ona przedstawić o czym będzie tekst, przy tym zachęcając do dalszego czytania. Jednocześnie tekst warto skonkludować, lecz bez pozostawiania na sam koniec bogatej puenty— bo co jeżeli czytelnik nie przeczyta całości? Z kolei dłuższe teksty należy koniecznie podzielić śródtytułami, które zdradzają o czym będzie następny akapit, tym samym pobudzając ciekawość. Ważne jest także zachowanie konsekwencji, zarówno stosowanego czasu, jak również narracji. Ta zwykle jest trzecioosobowa (w liczbie pojedynczej), choć felietony lub niektóre relacje mogą być pisane w pierwszej osobie. Opisywanie spraw bieżących Wszystkie artykuły prasowe (przedstawiające zdarzenia) powinny być napisane w sposób możliwie neutralny. Należy zatem przekazywać możliwie jak najwięcej informacji, na podstawie których czytelnik sam wytworzy opinię, aniżeli przedstawiać gotowe schematy myślowe. Jeżeli autorowi zależy na przedstawieniu swojego stanowiska, winien on choćby zarysować inny punkt widzenia. Jest to szczególnie istotne w tytułach, gdyż te koniecznie muszą w skrócie przekazywać główną informację, a nie próbę błyskotliwego przemycenia inwektywy lub podobnych zabiegów sugerujących konkretne spojrzenie. Publicystyka specjalistyczna i nieformalna Wybranie bardziej osobistej formy nie zwalnia autora z popadnięcia wyłącznie w słowotok opinii. Dobry tekst powinien przedstawić na początku temat lub tezę, choćby przez ich zarysowanie, a następnie konsekwentnie obronić. Sprawia to, iż artykuł nawet subiektywny, wciąż zachowuje wymagane normy, a ponadto pozostawia miejsce na merytoryczną polemikę. Warto przy tym zrezygnować ze zbędnie patetycznego języka, dbając o przejrzystość oraz łatwość zrozumienia myśli. Tworzenie grafik Ze względu na szczególną formę szaty „Nocnego Gońca” wszelkie grafiki powinny być skonsultowane z redaktorem naczelnym, aby zachować spójność wydania. Czasopismo posiada własną paletę barw oraz charakterystyczny styl, który powinien zostać zachowany. Jeżeli dzieło zostało sfinalizowane przed zgłoszeniem, wówczas za zgodą autora może być zmodyfikowane przez redakcję tak, aby pasowało do reszty numeru. W przypadku karykatur lub krótkich komiksów istotne jest traktowanie ich jako szczególnej formy tekstu. Z tego powodu narracja powinna przebiegać z lewej strony do prawej, a także od góry do dołu. W przypadku prac bardziej złożonych, dla zachowania czytelności, warto stosować plany odróżniane np. innym stylem linii. Także sam przekaz można wyrazić nie tylko słownie, lecz przez dodatkowe zabiegi – wyolbrzymienie, kontrast czy karnawalizację.